پرسشنامه متداول ترين ابزار جمع آوري اطلاعات در پاياننامه است. پرسشنامه عبارت است از مجموعهاي از پرسشهاي هدف دار كه با بهرهگيري از مقياسهاي گوناگون نظر، ديدگاه و بينش يك فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار مي دهد(حافظ نيا،1377).
جهت نگارش پرسشنامه براي پايان نامه ابتدا بايد موضوع مورد بررسي به مولفههاي آن تجزيه شود. مثلا وقتي موضوع بررسي کيفيت زندگي کاري است بايد مولفههاي موجد کيفيت مانند رضايت، انگيزش، خلاقيت را در نظر گرفت. هر يک از اين مولفهها يک فرضيه يا سوال تحقيق را ميسازند. در مرحله بعد بايد براي هر مولفه يک مجموعه آيتم را شناسائي کرد. برمبناي نظريه چرچيل (1979 )براي ايجاد يك مقياس زمانيكه ابعاد شناسائي شدند بايد مجموعه اي از آيتم ها در ارتباط با هر بعد ايجاد گردند(سين و ديگران،2005). زمانيکه مجموعه آيتمها را شناسائي کرديد بايد با نظر اساتيد و متخصصين به يک جمع بندي برسيد و پرسشنامه مقدماتي را تدوين کنيد.
اجزاي پرسشنامه
هر پرسشنامه به طور معمول شامل دو دسته سوالات عمومي و تخصصي است. سوالات عمومي مشخصات فردي پاسخ دهندگان را در بر ميگيرد. اين سوالات عبارتند از: جنسيت، سن، مرتبه سازماني، وضعيت استخدامي و ميزان تحصيلات.
سوالات تخصصي بخش اصلي پرسشنامه است که براساس مولفههاي تشکيل دهنده موضوع شکل گرفته است. جهت امتياز دهي و ارزش گزاري کمي پاسخهاي سوالات تخصصي از طيف ليکرت استفاده ميشود.
گزينه انتخابي |
بسيار کم |
کم |
متوسط |
زياد |
بسيار زياد |
امتياز |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
نمره دهي به سوالات در طيف ليكرت
روايي پرسشنامه
مقصود از روائي آن است که وسيله اندازه گيري، بتواند خصيصه و ويژگي مورد نظر را اندازه بگيرد (خاکي،1378). در پايان نامههاي مديريت عموماً براي بررسي روايي پرسشنامه از روش روايي صوري و محتوائي استفاده ميشود.
پايائي پرسشنامه
قابليت پايائي يكي از ويژگي هاي فني ابزار اندازهگيري است كه نشان ميدهد ابزار اندازهگيري تا چه اندازه نتايج يكساني در شرايط مشابه به دست ميدهد. يكي از روشهاي محاسبه پايايي، ضريب آلفاي كرونباخ است